Friday 17 February 2012

Insentif guru tingkat integriti

 Apa respons....

TAHUN ini genap 21 tahun saya menjadi warga pendidik dan sepanjang tempoh itu sudah banyak insentif diterima pendidik.

Tidak disangkal ada antara insentif dinikmati sebahagian pendidik menjadikan saya dan rakan agak terkilan. Antaranya, kenaikan gaji 10 peratus untuk guru lepasan maktab berbanding lima peratus kami yang berijazah.
Penjenamaan semula Tingkatan Enam menyebabkan mereka yang baru berkhidmat boleh menikmati DG44 dan DG48. Pemberian elaun RM400 kepada DG41 sedangkan saya menikmati elaun RM400 selepas 15 tahun berkhidmat.

Itu belum dikira kerenah birokrasi yang menyebabkan saya dan rakan tidak dapat memohon guru cemerlang dan guru akademik Tingkatan Enam meskipun ada yang sudah berbelas tahun mengajar Tingkatan Enam dan menjadi pemeriksa kertas STPM dan Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia.

Saya menyeru kepada semua pendidik agar jadi manusia yang bersyukur. Jangan kerana tamak, kita mengorbankan integriti dan profesionalisme kita.

GURU LAMA,
Kuala Lumpur
Berita Harian Online: 26 Mei 2011

No comments:

Post a Comment