Friday 17 February 2012

ISU SEKOLAH DAIF DI MALAYSIA

1-2 tahun ini saya telah “mengembara” ke banyak pelusuk tempat dalam daerah. Jadi dapatlah juga melihat persekitaran dalam daerah sendiri yang selama ini tidak pernah saya ketahui keadaannya. Dua perkara yang mencuri tumpuan saya ialah keadaan sekolah dan jalan perhubungan yang ada di daerah ini. Kebiasaannya saya akan merakamkan keadaan di sesuatu tempat sebagai kenangan dan juga rujukan pada masa akan datang.
Malam ini saya sempat berita bertajuk Kementerian Pelajaran Kaji Salur Peruntukan Kepada Lebih Banyak Sekolah Daif“. Memang sudah lama menanti kenyataan seperi ini. Kenapa? Tidak perlulah saya panjang lebarkan penulisan ini, saya cuba kongsikan seringkas yang mungkin. Jadi, biarlah kali ini gambar yang berbicara untuk menjawab atau menyokong beberapa pernyataan yang dipetik daripada berita.
Kementerian Pelajaran akan mengkaji cara terbaik dalam menggunakan peruntukan yang diterima kementerian agar dapat disalurkan kepada lebih banyak sekolah yang daif, terutama di luar bandar.
sekolah daif di malaysia
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata walaupun kerajaan memberikan dana yang banyak untuk bidang pendidikan dalam bajet setiap tahun, ia mempunyai keperluan yang begitu banyak.
sekolah daif di malaysia
rumah guru daif
Muhyiddin berkata pendidikan merupakan suatu yang amat penting dan utama bagi kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk melahirkan modal insan dalam usaha Malaysia untuk mencapai taraf negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.
sekolah daif di malaysia
“Misalnya, di Lembah Klang, untuk membina sekolah-sekolah baru memerlukan RM5 juta hingga RM10 juta, dan jika kementerian dapat memikirkan cara untuk mengurangkan kos, lebihan wang itu boleh digunakan untuk tujuan lain terutama di kawasan luar bandar.
“Saya fikir kita tidak perlu belanjakan RM5 juta hingga RM10 juta untuk sesuatu yang mungkin hanya perlukan kos setengah juta. Jadi apa yang perlu kita lakukan ialah kaji semula rekaannya, buat rekaan semula untuk disesuaikan dengan persekitaran setempat. Jadi lebih banyak sekolah dapat dibantu,” (Tan Sri Muhyiddin Yassin).
kelas kabin
Gambar di atas ialah bangunan yang mereka gelar “Kelas Kabin”. Saya tidak tahu berapa kos pembinaannya, tapi ada khabar angin mengatakan yang satu bangunan (2 kelas) berharga ratusan ribu ringgit.

Mungkin saya tidak layak memberikan apa-apa cadangan kepada pihak terlibat. Saya hanyalah seorang rakyat kerdil yang tiada apa-apa kuasa. Tapi kalau benar mereka ikhlas memajukan sekolah di Malaysia ada banyak cara yang boleh dilakukan sebenarnya, antaranya:
  1. Jangan berikan peruntukan/bantuan ke sekolah melalui tender pusat. Serahkan kepada Jabatan Pelajaran Negeri untuk menguruskan pembangunan pendidikan di negeri masing-masing.
  2. Selalulah turun ke lokasi dan lihat sendiri keadaan sekolah-sekolah di Malaysia. Jangan hanya melihat sekolah melalui Google Maps atau daripada senarai yang ditulis di atas kertas.
  3. Janganlah buat pengumuman yang sekolah itu diberi peruntukan jika wang sebenarnya tidak wujud. Pastikan peruntukan benar-benar ada baru buat pengumuman.
Gambar di atas hanyalah 1% daripada perkara-perkara daif yang ada di daerah saya. Masih banyak gambar yang menunjukkan situasi terburuk di sesebuah tempat. Tapi biarlah ia dalam simpanan dulu. Lagipun tidak semua perkara itu berkaitan dengan isu yang dibincangkan sekarang ini. Mungkin suatu hari jika ada isu berkaitan, saya akan kongsikan gambar berkenaan.

No comments:

Post a Comment