Bahkan sejak awal kewujudan sistem
pendidikan negara, kurikulum pendidikan juga turut mengalami
berbagai-bagai transformasi atau perubahan. Kini setelah memasuki alaf
baru di abad ke-21, masyarakat dunia telah melalui satu lagi fasa
penganjakan paradigma kehidupan. Ini meliputi penganjakan daripada
masyarakat perindustrian kepada masyarakat berinformasi; penggunaan
teknologi manusia kepada penciptaan teknologi tinggi; pemusatan kuasa
kepada pengagihan kuasa; konsep hierarki kepada konsep jaringan; ekonomi
tempatan kepada ekonomi antarabangsa; dan perancangan jangka pendek
kepada perancangan jangka panjang (Mumtaz Begam dan rakan-rakan, 2002)….
Friday, 17 February 2012
ISU,MASALAH &CABARAN DALAM MERANCANG TRANSFORMASI PENDIDIKAN
Transformasi bukan hanya berlaku dalam
sesebuah organisasi pendidikan tetapi juga melibatkan transformasi dalam
bidang kurikulum. Ini adalah selaras dengan matlamat bahawa sekolah
bukan sekadar tempat untuk menyediakan pelajar-pelajar yang bakal
mengisi kekosongan sesuatu pekerjaan yang khusus sebaliknya ia merupakan
satu tempat yang berfungsi untuk memberikan didikan yang sempuna dan
lengkap yang dapat menjamin dan membolehkan mereka menyumbang kepada
kemajuan diri dan masyarakat. Ini bermakna kurikulum pendidikan mestilah
mempunyai wasilah yang dapat memfokuskan kepada proses memperkembangkan
potensi individu daripada pelbagai sudut.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment