Oleh : sarjana_ittho@hotmail.com
Memandangkan kepada masalah sosial yang semakin ketara dan berleluasa
dewasa ini khususnya dikalangan remaja ataupun kanak-kanak sekolah,
tajuk ini amat sesuai dipilih untuk diperbincangkan. Masalah sosial yang
disajikan kepada kita baik melalui media elektronik ataupun media cetak
setiap hari amat membimbangkan contohnya kes penyalahgunaan dadah,
penderaan, pembunuhan, rasuah, politik wang dan sebagainya. Kes juvana
juga semakin hari semakin meningkat.
Nilai murni dapat didefinisikan sebagai perlakuan yang baik,
peradaban dan tatasusila individu manusia dalam hubungannya sesama
manusia, alam dan tuhan. Wan Mohd. Zahid mentakrifkan nilai murni
sebagai:
"Nilai-nilai murni merupakan tanggapan berkenaan perkara-perkara yang
dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria atau ukuran.
Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada agama.
Memang menjadi tujuan semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya
untuk menjadi baik dan berakhlak mulia"
(Wan Mohd. Zahid, 1988)
Secara keseluruhannya, ia merupakan nilai yang positif yang boleh
diterima oleh pelajar dan masyarakat. Dalam pendidikan, penerapan nilai
yang pertama kali secara rasminya diberi penekanan ialah melalui Lapuran
Kabinet (Lapuran Mahathir 1979), 1989. Semasa Datuk Sri Anwar Ibrahim
menjadi pemimpin Kementerian Pendidikan beliau membuat penyataan
mengenai FPN & KBSM yang mana menyelitkan isu-isu nilai murni untuk
diterapkan kepada pelajar-pelajar dan guru-guru dalam melahirkan insan
yang seimbang dan harmoni, bukan sahaja dari segi intelek, tetapi juga
emosi, rohani dan jasmani.
Falsafah Pendidikan Negara (FPN) yang disuratkan pada tahun 1987 berbunyi:-
"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan kearah
perkembangan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan.
Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara"
Falsafah Pendidikan ini menjurus ke arah mencirikan insan dan warganegara yang baik dengan mengemukakan ciri-ciri:
Percaya dan patuh kepada tuhan
Berilmu pengetahuan
Berakhlak mulia
Bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara.
Berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat, agama. Bangsa dan negara.
Memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
Keseimbangan dan keharmonian yang terdapat dalam FPN akan dapat dicapai
jika nilai-nilai murni ini dapat direalisasikan melalui kurikulum
(khususnya dalam pendidikan formal dan tidak formal) supaya ilmu
pengetahuan akan dapat diperkembangkan sebagai khalifah Allah dimukabumi
ini, manusia hendaklah menyeru dan menyedarkan sesama manusia yang
lain.
Usaha dan kesedaran daripada insan itu sendiri amat penting dalam
mentafsir, membentuk dan melaksanakn hasrat falsafah pendidikan demi
untuk melahirkan insan yang berilmu, beriman, berakal, berketerampilan
dan berakhlak mulia.
Kesedaran tentang penanaman nilai-nilai murni disemai dan dibajai mulai
zaman kanak-kanak lagi. Ibubapa, guru-guru dan masyarakat masing-masing
berperanan dalam memberi teladan kepada kanak-kanak agar mereka dapat
menyesuaikan dan memeprsembahkan diri mereka berdasarkan kepada nilai
murni yang ditonjolkan kerana mereka ibarat kain putih yang perlu
dicorakkan dengan warna-warna nilai yang baik. Bak kata pepatah,
"melentur buluh biarlah dari rebungnya".
Pendidikan di rumah adalah bergantung kepada ahli keluarga itu sendiri.
Rasulullah S.A.W menegaskan kepentingan pendidikan bermula di rumah
iaitu pada peringkat keluarga lagi. Sabda baginda yang bermaksud:
" Setiap bayi yang dilahirkan itu dengan fitrahnya. Hanya ibubapanya yang menjadikan ia Yahudi, Nasrani atau Majusi."
Di sekolah guru memainkan peranan sebagai ibubapa dalam membentuk
kanak-kanak selaras dengan penerapan yang dimasukkan dalam Falsafah
Pendidikan Negara. Nilai-nilai murni mula diterapkan dari pendidikan pra
sekolah lagi merupakan basic atau asas kepada proses pembelajaran dan
perkembangan kanak-kanak dalam membentuk peribadi dan bernilai murni.
Guru bukan hanya menjalankan tugas mengajar matapelajaran yang terdapat
dalam syllabus tertentu sahaja, sebab nilai murni perlu terdapat dalam
setiap matapelajaran. Dan adakalanya nilai murni yang disalurkan itu
tidak terdapat secara khusus di dalam subjek tersebut tetapi diterapkan
secara tidak formal seperti komunikasi yang baik antara guru dan murid,
yang akan mempengaruhi penanaman nilai dalam jiwa pelajar.
Rasional Nilai-nilai Murni dalam Falsafah Pendidikan Negara
Pada bulan Mei 1969, rusuhan kaum berlaku dalam sejarah negara. Ini
menunjukkan kerapuhan kebangsaan kita. Masyarakat kita tiada semangat
muhibbah yang dapat menyatukan setiap kaum. Selain daripada itu tekanan
daripada cendikiawan Islam terutama sejak Persidangan Sedunia Tentang
Pendidikan Islam di Mekah pada tahun 1977 serta penularan pelbagai jenis
penyakit kerohanian, akhlak, sosial dikalangan pelbagai lapisan
masyarakat mengalakkan pihak yang berkenaan memberi perhatian yang lebih
kepada isu nilai dalam pendidikan.
Sebagaimana yang kita tahu matlamat dasar pendidikan negara adalah untuk
melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin, berpengetahuan,
bertanggungjawab, berkebolehan berwawasan dan terlatih. Maka apakah
corak pandangan hidup atau "world view" yang harus didedahkan kepada
pelajar atau belia sekarang untuk mereka hayati, amal dan wariskan?.
Untuk melihat output dan product yang positif yang dijelmakan oleh
pelajar ialah melalui penanaman nilai-nilai murni serta penekanan yang
lebih jitu dalam usaha mendidik mereka agar selaras dengan penyataan FPN
ini. Fungsi utama proses pendidikan ialah sebagai agen pemasyarakatan
dan pembudayaan dalam menerapkan nilai-nilai tersebut. Yang penting
sekali adalah kesepaduan empat sifat utama iaitu JERI (Jasmani, Emosi,
Rohani dan Intelektual) yang akan menghasilkan keseimbangan dalam
melahirkan individu yang berakhlak.
Masyarakt adalah agen ketiga dalam membentuk nilai murni. Melalui FPN
yang dipelajari disekolah-sekolah baik untuk ahli masyarakat yang sedang
atau telah tamat bersekolah. Mereka telah diterapkan dan diajar dengan
nilai murni. Kesan daripada apa yang dipelajari mereka boleh jelaskan
kepada orang lain samada melalui bentuk penerangan, perbincangan melihat
ataupun perubahan perlakuan sendiri. Penerapan nilai itu mestilah
bersahaja dan tidak langsung dan sentiasa berterusan.
Di Malaysia dewasa ini isu-isu penerapan nilai murni semakin ketara dan
menonjol. Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan strategi
penerapan nilai-nilai murni secara komprehensif dimana:
" Nilai-nilai murni akan disisipkan melalui kesemua matapelajaran dan
akan diperkukuhkan melalui kegiatan-kegiatan ko-kurikulum, formal dan
tidak formal, di dalam dan di luar bilik darjah, akan digunakan
sepenuhnya dengan cara bersepadu untuk memastikan penerapan nilai-nilai
murni akan berhasil dan berkesan."
Aspek Nilai-nilai Murni
Jawatankuasa Pendidikan Akhlak yang ditubuhkan pada tahun 1976 telah
meneliti nilai-nilai yang terkandung dalam pelbagai agama yang diamalkan
di negara kita, tidak hanya memfokuskan kepada agama Islam sahaja.
Berasaskan kepada pandangan dan maklumbalas yang diperolehi ,
jawatankuasa ini yang dianggotai oleh wakil pelbagai agama telah
menerima 16 nilai yang boleh diajar dan diserapkan kepada semua pelajar
di negara ini untuk membentuk pelajar yang seimbang dan menyeluruh dari
segi kognitif, afektif, psikomotor dan akhlak.Tujuan pendidikan nilai
murni ialah untuk membentuk murid-murid supaya berperibadi mulia dan
mampu dalam membuat keputusan berdasarkan nilai moral diri, keluarga,
komuniti dan masyarakat.Sikap sentiasa mengambil berat terhadap perasaan
dan kebajikan orang lain secara tulus ikhlas. Sikap baik hati boleh
dilihat dengan menilai tindak tanduk orang lain.
Dipetik dari : KERTAS KERJA KAJIAN SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN (MTT 2353)
url : http://sarjana.tripod.com/nilai3.html
No comments:
Post a Comment