"Kaedah pengajaran yang saya gunakan adalah betul... tapi hasil yang saya harapkan masih tidak tercapai."
"Kalau begitu, adakah teknik-teknik yang kau gunakan itu betul juga"
"Teknik-teknik yang saya pakai tidak mungkin salah lagi"
"Oh ya! Strategi pengajaran macam mana pula..."
"Apa itu stra..."
PENDAHULUAN
Bagi seseorang yang
baru menjejak kakinya dalam arena pengajaran malah ramai guru yang berpengalaman, konsep
pendekatan, strategi, kaedah serta teknik pengajaran amat sukar dibeza-bezakan. Apa lagi
terdapat orang yang menganggap bahawa semua istilah tersebut adalah sama dengan cara
pengajaran sahaja. Ini adalah suatu perkara yang harus diberi perhatian yang serius kerana
konsep-konsep tersebut adalah merupakan asas untuk membentuk sesuatu rancangan pelajaran
harian yang sempurna oleh seseorang guru. Penjelasan tentang perhubungan di antara
keempat-empat konsep adalah amat berguna bagi guru-guru pelatih yang menjalankan latihan
mengajar supaya ilmu pedagogi yang dipelajari itu dapat diamalkan dalam bilik darjah.
Rencana ringkas ini bertujuan memberi sedikit sebanyak penjelasan tentang
pendekatan, strategi, kaedah serta teknik pengajaran serta hubungan di antara satu sama
lain. Walau pun difikirkan bahawa konsep-konsep itu merupakan asas dalam perbincangan
pedagogi tetapi kebanyakan pengarang buku pedagogi masih samar-samar tentang konsep-konsep
tersebut.
Untuk menjelaskan konsep-konsep tersebut, perbincangan akan bermula dengan
kaedah pengajaran dan diikuti oleh teknik pengajaran. Selepas kita telah jelas mengenai
kedua-kedua konsep tersebut maka kita akan meneliti konsep strategi serta pendekatan
pengajaran. Akhir sekali kita akan mengulas perhubungan kesemua konsep tersebut dalam
situasi pengajaran.
KAEDAH DAN TEKNIK
Sebelum kita
membincangkan konsep kaedah pengajaran adalah eloknya kita memikirkan secara umum
pengertian kaedah. Kaedah mengikut Kamus Dewan bermaksud cara atau aturan (membuat
sesuatu), hukum atau prinsip. Justeru itu, sesuatu kaedah terdiri daripada sesuatu siri
tindakan yang sistematik dan tersusun untuk mencapai sesuatu matlamat.
Lantaran itu, jika kita ingin memasak ikan maka kita perlu fikirkan apakah
kaedah-kaedah memasak yang kita boleh gunakan. Sudah tentunya, kaedah-kaedah yang biasa
kita gunakan ialah seperti menggoreng, merebus, memanggang atau mengukus. Begitu juga
kalau kita diminta memberi kaedah-kaedah menyepak bola kita akan menyatakan
kaedah-kaedahnya adalah seperti sepakan sering, sepakan tinggi, sepakan grounder,
sepakan banana serta bermacam-macam lagi. Satu lagi contoh ialah jika kita ingin
peri memburu harimau di dalam hutan, kaedah-kaedah yang kita boleh gunakan adalah seperti
menembak dengan senapang, memanah, menjerat, menikam atau menombak.
Andaikan kita ingin memasak ikan dengan kaedah menggoreng. Maka sudah
tentu kita perlu memiliki kemahiran-kemahiran yang khusus dalam menjayakan kaedah
tersebut. Kemahiran khusus tersebut adalah dimaksudkan sebagai teknik. Sebab itu, bolehlah
kita menyatakan bahawa semua kaedah mempunyai teknik-teknik tertentu yang disusun dengan
sistematik. Umpamanya untuk menggoreng ikan, kita mesti memanaskan kuali terlebih dahulu
sebelum mencurahkan minyak ke dalamnya. Untuk mengelakkan ikan melekat pada kuali, suatu
lagi teknik ialah memasukkan sedikit garam ke dalam minyak yang telah panas di kuali. Api
juga harus dikawal supaya tidak terlalu panas. Kesemua tindakan yang spesifik ini adalah
disebut sebagai teknik menggoreng. Teknik-teknik untuk kaedah memasak ikan secara
memanggang pula adalah amat berbeza.
Untuk menjelaskan lagi hubungan kaedah dengan teknik, kita boleh ambil
contoh memburu harimau. Kalau kita hendak memburu harimau dengan kaedah memanah maka
teknik-tekniknya adalah seperti meneliti arah angin, kemahiran memegang ibu panah, gerakan
tangan untuk membuat sasaran, kedudukan kaki serta tindakan menarik nafas.
Dalam zama atom ini, sudah tentu kaedah memburu harimau dengan kaedah
memanah tidak begitu berkesan. Jadi walau pun seorang pemanah itu betul-betul mahir dan
telah menguasai segala teknik memanah dengan seratus perstus, maka kemungkinan besar ia
dimakan oleh harimau. Itu sebabnya kaedah memburu yang dipilih adalah kurang sesuai
walaupun teknik-teknik kaedah itu adalah baik.
Oleh itu, untuk menjayakan sesuatu yang kita ingini kaedah yang dipilih
mestilah disertai dengan teknik-teknik yang betul. Memilih kaedah yang tepat tanpa
menguasai teknik-teknik yang baik menurut kaedah tersebut tidak akan menjaminkan
tercapainya matlamat kaedah yang diingini.
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
Kaedah pengajaran
adalah terdiri daripada beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang
tertentu. Pengajaran yang dimaksudkan ialah segala aktiviti seseorang untuk menghasilkan
perubahan tindkah laku yang agak kekal dalam diri seseorang yang lain. Lantaran itu,
kaedah-kaedah pengajaran adalah seperti cercerita, perbincangan, bermain, latih tubi, main
peranan, menyelesaikan masalah, brain storming, perbahasan, kuiz, lakonan, projek, soalan
atau Socratik dan lain-lain lagi.
Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang
terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik
yang ada apda sesuatu kaedah maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak
berhasil.
Misalnya katakanlah seorang ingin menggunakan kaedah bercerita untuk
mengajar sesuatu tajuk pelajaran. Teknik-teknik bercerita yang dimaksudkan ialah kawalan
nada suara, penggunaan alatan yang berkenaan, kemahiran mengekalkan minat murid, gerrakan
tangan "facial expression", serta kedudukan murid-murid semasa aktiviti
bercerita itu berlangsung.
Kaedah mengajar seperti syarahan juga mempunyai teknik-teknik yang
tersendiri. Teknik-teknik syarahan adalah seperti mempelbagaikan nada sera kadar
percakapan, bahasa yang sesuai, penggunaan OHP, garis kasar kuliah yang disampaikan,
menyoal soalan-soalan yang mencabar pemikiran pelajra dan lain-lain lagi.
Satu lagi contoh kaedah mengajar ialah kaedah soalan. Jika kita ingin
mengajar dengan kaedah soalanmaka kita pelu menggunakan teknik-teknik menyoal yang baik
seperti soalan-soalan yang ditanya haruslah jelas dan tepat, pelajar-pelajar diberi masa
untuk memikirkan jawapan soalan sebelum sesiapa dipanggil untuk menjawab, layanan yang
munasabah bagi semua tindak balas daripada murid, suara haruslah jelas, mempelbagaikan
soalan-soalan yang ditanya dan sebagainya.
Jadi jika kita hendak mengajar seseorang berenang kita haruslah memilih
kaedah-kaedah yang sesuai. Kaedah seperti perbincangan serta syarahan sudah tertentu tidak
berkesan. Kaedah pengajaran seperti demostrasi adalah lebih sesuai. Meskipun demikian,
untuk memastikan bahawa demostrasi itu berjaya kita mesti menguasai teknik-teknik
demostrasi.
Sebagai kesimpulan, bila kita sebut teknik pengajarankita mesti bertanya
teknik pengajaran untuk kaedah apa. Setiap kaedah pengajaran mesti mempunyai teknik-teknik
yang tertentu.
PENDEKATAN
Pendekatan biasanya
dimaksudkan dengan arah atau hala yang kita ambil untuk menuju sesuatu sasaran. Dalam
pengertianyang lebih luas pendekatan juga diertikan sebagi "to come near to in any
sense" atau jalan yang diambil untuk melakukan sesuatu. Pendekatan-pendekatan yang
dipilih biasanya berasaskan teori-teori atau generalisasi yang tertentu.
Sebagai contoh, pendekatan-pendekatan memasak ikan yang kita boleh gunakan
ialah seperti pendekatan Timur atau pendekatan Barat. Bagi pendekatan Barat, kita dapati
keutamaan ditegaskan pada nilai kalori, nilai makanan dari segi zat makanan dan ciri-ciri
makanan seimbang. Bagi pendekatan Timur pula, keutamaan adalah diberi kepada rasa seperti
rupa makanan tetapi tidak begitu mementingkan nilai kalori atau ciri-ciri makanan
seimbangan. Pendekatan Barat ini adalah amat berkaitan dengan perkembangan sains dan
teknologi pemakanan yang mempunyai prinsip-prinsip makanan serta hubungannya dengan
kesihatan.
Suatu lagi contoh tentang pendekatan melakukan sesuatu ialah pendekatan
seseorang dalam belajar bermain tenis. Dia boleh menggunakan pendekatan profesional atau
pendekatan konvensyenal (tradisional atau acquired) atau biasa. Bagi pendekatan
profesional, semua kaedah bermain dipelajari berdasarkan prinsip-prinsip sains yang sangat
bersistematik. Manakala bagi pendekatan konvensyenal, kaedah-kaedah bermain dipelajari
berdasarkan pengalaman, perbincangan informal serta dengan pemerhatian.
PENDEKATAN PENGAJARAN
Pendekatan pengajaran
merupakan haluan atau aspek yang digunakan untuk mendekati atau memulakan proses
pengajaran sesuatu isi pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran atau
sesuatu kemahiran. Pendekatan-pendekatan wujud berdasarkan aspek-aspek pengajaran yang
kita ingin utamakan atau memberi perhatian yang lebih utama. Sebab itu ada kalanya
pendekatan meyerupai klasifikasi pengajaran di mana jenis-jenis pendekatan wujud
berdasarkan kriteria-kriteria yang kita gunakan untuk meneliti proses pengajaran.
Pendekatan-pendekatan pengajaran boleh digolongkan mengikut cara pengelolaan murid,
cara-cra fakta disampaikan, keaktifan pengajaran atau pelajar, pengajaran bahasa dan
pengajaran mata pelajaran lain.
Pendekatan pengajaran yang berasaskan pengelolaan murid adalah seperti
pendekatan individu, pendekatan pasangan, pendekatan kumpulan, pendekatan kelas,
pendekatan kelas bercantum dan sebagainya. Pendekatan yang dimaksudkan di sini tidak
menyentuh tentang kaedah yang boleh digunakan dalam pengajaran. Guru adalah bebas memilih
kaedah yang difikirkan wajar bagi setiap pendekatan tersebut.
Berdasarkan kriteria bagaimana isi pelajaran disampaikan maka terdapatlah
pendekatan induktif, pendekatan deduktif, pendekatan eklektik, pendekatan dari segi isi
mudah ke isi susah dan pendekatan dari isi maujud ke isi abstrak.
Pendekatn yang memberi tumpuan kepada pengajar disebut sebagai pendekatan
memusatkan guru manakala pengajran yang mementingkan murid disebut sebagai pendekatan
memusatkan murid. Kaedah-kaedah yang seiring dengan pendekatan yang memusatkan guru adalah
seperti kaedah syarahan dan kaedah demonstrasi manakala kaedah-kaedah pengajaran yang
selari dengan pendekatan pengajaran yang memusatkan murid adalah seperti kaedah
menyelesaikan masalah, kaedah bermain dan kaedah perbincangan kumpulan.
Terdapat juga pendekatan-pendekatan yang digunakan untuk mengajar beberapa
mata pelajaran mengikut tema-tema pelajaran. Contohnya pengajaran dalam Alam dan Manusia
menggunakan perdekatan interdisiplin atau pendekatan bersepadu. Ini adalah kerana beberapa
mata pelajaran seperti Sejarah, Geografi dan Kesihatan digabungkan menjadi suatu mata
pelajaran yang baru. Pendekatan ini adalah sama dengan pengajaran Sains Panduan di mana
Biologi, Fizik serta Kimia digabungkan dan diajar mengikut tema-tema tertentu.
Akhirnya dalam pengajaran bahasa terdapat pendekatan-pendekatan seperti
pendekatan komunikasi, pendekatan situasi, pendekatan psiko-linguistik, pendekatan
terjemahan dan pendekatan nahu. Pendekatan-pendekatan ini timbul berasaskan teori-teori
pembelajaran yang berbentuk mentalis atau behavouris. Contohnya jika kita mengikut teori
mentalis atau kognitif maka pendekatan yang digunakan adlah seperti pendekatan terjemahan
dan pendekatan nahu. Bagi teori behavouris atau S-R maka pendekatan pengajaran yang
digunakan adalah pendekatan komunikasi dan situasi.
Rumusan yang boleh dibuat ialah pendekatan merupakan sesuatu yang agak
umum dan ia seolah-olahnya menunjukkan sesuatu haluan tetapi tidak menerangkan bagaimana
caranya untuk menuju haluan itu. Cara-cara yang digunakan untuk menuju arah yang
ditetapkan oleh sesuatu pendekatan pengajaran adalah kaedah-kaedah pengajaran.
STRATEGI
Strategi boleh
diibaratkan sebagai suatu susunan pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah untuk mencapai
sesuatu matlamat dengan menggunakan tenaga, masa serta kemudahan secara optimum. Seseorang
panglima tentera harus memikirkan strateginya untuk mempertahankan kedudukannya atau
menyerang kubu musuhnya.
Sebagai contoh, katakanlah perang tercetus di antara Malaysia dan
Singapura. Seorang panglima Malaysia yang dipertanggungjawabkan untuk menyerang dan
menawan Singapura terpaksa merancang strategi peperangannya. Dia harus memikirkan apakah
pendekatan-pendekatan dan kaedah-kaedah untuk menyerang pihak musuh. Adakah kita
menggunakan tentera udara atau tentera laut? Adakah kita mengebom sasaran-sasaran
pertahanannya terlebih dahulu sebelu menghantar angkatan tentera darat diikuti oleh
angkatan tentera laut. Susunan serta urutan kaedah yang dirancangkan mengikut kekangan
logistik adalah disebut sebagai strategi peperangan.
Andaikan kita menggunakan contoh memasak ikan semula. Kalau kita ingin
memasak seekor ikan yang agak besar (5 kilogram) kita perlu merancangkan strategi memasak
supaya kita dapat kepuasan dan faedah yang paling banyak dengan menggunakan masa, tenaga
erta sember yang paling minimum. Di sini kita perlu merancangkan pendekatan-pendekatan dan
kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk memasak ikan tersebut. Umpamanya adalah kita
menggoreng kepalanya, merebus ekornya, memanggang tulang diikuti dengan mendidihnya dalam
sup, menjerut telurnya dan sebagainya. Kaedah manakah yang kita buat terlebih dahulu?
Pendekatan timur atau barat yang patut diikuti untuk memasak? Rancangan yang lengkap ini
boleh disebut sebagai strategi memasak.
Bagaimana dengan strategi memburu harimau pula? Kita telah membincangkan
kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk memburu harimau. Jadi bagaimanakah rancangan kita
untuk menggabungkan kaedah-kaedah tersebut seupaya harimau itu dapat diburu dengan mudah.
Adakah kita memagar kawasan yang didiami oleh harimau dan menahan jerat pada
kawasan-kawasan tertentu. Apabila harimau telah terjerat, barulah kita menembaknya. Atau
perlukah kita menghadkan makanan harimau untuk melapar dan meletihkannya kemudian
membunuhnya dengan lebing.
Untuk memenangi sesuatu pertanding badminton, seseorang pemain bukan
sahaja perlu menguasai segala kaedah untuk menghantar bola tangkis kepada lawannya tetapi
a juga perlu merancangkan strategi permainan itu. Strategi permainan adalah seperti
bermain secara defence pada pemainan pertama untuk meletihkan musuh dan kemudiannya
menyerang dengan secara smash yang kencang pada pemainan kedua. Adakah dia sengaja bermain
sebanyak 3 atau 2 pemainan sahaja. Jika pemain itu menguasai semua kaedah menghantar bole
tangkis dengan sempurna tetapi strategi permainannya tidak sesuai mana ia akan ditawan.
Oleh sebab itu, ada kalanya pasukan yang mahir dalam semua kaedah permainan dikalahkan
sebab strategi permainan tidak sesuai.
STRATEGI PENGAJARAN
Untuk mencapai
objektif-objektif pengajaran, seseorang guru biasanya menggunakan gabungan berapa
pendekatan serta kaedah mengajar tertentu. Rancangan gabungan pendekatan dan kaedah serta
turutan pendekatan dan kaedah itu dilaksanakan merupakan strategi pengajaran.
Sebagai contoh, untuk mengajar sebuah kelas berenang, strategi pengajaran
harus mempertimbangkan pendekatan yang digunakan serta kaedah-kaedah yang perlu digunakan.
Adakah kita gunakan pendekatan individu atau pendekatan kumpulan kecil? Bila kita
menerangkan cara-cara berenang kepada pelajar patutkah kita gunakan pendekatan induktif
atau pendekatan deduktif? Di samping itu, apakah kaedah pengajaran yang boleh kita
gunakan. Antara kaedah syarahan, kaedah demostrasi dan kaedah latih tubi yang manakah kita
gunakan terlebih dahulu? Bagaimanakah kombinasinya? Ringkasnya rancangan yang lengkap yang
mengandungi pendekatan dan kaedah adalah strategi mengajar yang dimaksudkan.
Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar
pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat
yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk
mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, dalam bilik darjah KBSR yang
biasanya terdiri daripada kumpulan lemah, kumpulan serdahana serta kumpulang cergas. Guru
terpaksa memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar
untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai
halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan
bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan murid. Lantaran itu, seseorang
guru bukan sahaja mesti menguasi berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting
lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk
strategi pengajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.
Kita biasanya mendengar pendapat bahawa tiada terdapat mana-mana kaedah
yang paling baik sekali. Ini amat benar kerana kaedah-kaedah mengajar mestilah diatur
untuk membentuk strategi pengajaran mengikut keadaan di mana proses pengajaran itu
berlaku. Jelasnya sesuatu kaedah pengajaran tidak menjaminkan pencapaian matlamat
pengaajaran. Yang lebih penting adalah interaksi kaedah itu dengan kaedah-kaedah lain.
KESIMPULAN
Kesimpulan yang boleh
dibuat setakat ini ialah sesuatu strategi pengajaran menggabungkan pelbagai kaedah dan
pendekatan pengajaran untuk mencapai kesan pengajaran yang optimum sekali. Strategi yang
baik akan menggunakan masa, tenaga serta kos yang paling sedikit tetapi menghasilkan kesan
pengajaran pembelajaran yang paling maksimum
No comments:
Post a Comment