Mukadimah
Retetan daripada cadangan Kementerian Pelajaran Malaysia memansuhkan Peperiksaan peringkat UPSR dan PMR, saya ingin mengajak pembaca (jika ada kelapangan) untuk meninjau semula sejarah pelaksanaan polisi atau dasar pendidikan di negara ini. Mungkin sedikit maklumat ini dapat membuka fikiran kita untuk berfikir sama ada relevan atau tidak cadangan pemansuhan tersebut.
Retetan daripada cadangan Kementerian Pelajaran Malaysia memansuhkan Peperiksaan peringkat UPSR dan PMR, saya ingin mengajak pembaca (jika ada kelapangan) untuk meninjau semula sejarah pelaksanaan polisi atau dasar pendidikan di negara ini. Mungkin sedikit maklumat ini dapat membuka fikiran kita untuk berfikir sama ada relevan atau tidak cadangan pemansuhan tersebut.
Polisi/Dasar Pendidikan di Malaysia
Pendidikan merupakan satu proses yang
penting dalam pembentukan diri individu ke arah mengenali diri dan
mencapai kehidupan bermasyarakat yang baik dan sempurna. Pendidikan
telah didefinifikan oleh Prof. Dr. Muhammad Naquib sebagai “menanam
sesuatu ke dalam diri manusia”. (Muhammad dalam Fadzilah, 1996)
Walaupun manusia mempunyai akal fikiran
yang membezakan dengan haiwan yang lain, namun manusia tidak dapat
melakukan sesuatu dengan baik tanpa proses pendidikan, sama ada secara
langsung atau tidak langsung. Sebagai contohnya, para petani dan nelayan
dapat melakukan kerja yang sama dari satu generasi ke satu generasi
kerana proses pendidikan yang mereka terima dari datuk nenek mereka.
Keadaan ini membolehkan mereka bekerja sebagai nelayan dan petani
sehingga sekarang.
Pendidikan di Malaysia, menjadi salah
satu sistem sosial yang paling penting bagi perkembangan dan kemajuan
Negara. Ia juga diiktiraf sebagai alat untuk mencapai matlamat perpaduan
dan integrasi nasional. Ia disusun di dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan.
Polisi/Dasar Secara Umum
Dewan Bahasa dan Pustaka (1997)
menyatakan bahawa dasar atau polisi ialah bahagian terpenting, faktor
terpenting, paling asas atau pokok. Berdasarkan pada kenyataan Dewan
Bahasa Dan Pustaka di atas, maka dapat dikatakan dasar ialah asas dan
bahagian terpenting dalam sistem pendidikan.
Menurut Sufean Hussin (2002) dasar ialah
ketatapan dalam proses pengurusan organisasi atau kerajaan yang tidak
static kerana motifnya bersandar sama ada pada politik, ekonomi, social,
sains dan teknologi. Berdasarkan kenyataan Sufean Hussin (2002) kita
dapati dasar ialah suatu bidang pengurusan dalam sesuatu organisasi atau
sesebuah kerajaan yang banyak dipengaruhi oleh pelbagai factor sebagai
contoh ekonomi, politik dan sosial.
Abdullah Sani (2003) menyatakan polisi
ialah garis panduan untuk mencapai hasrat pendidikan yang dimatlamatkan.
Berdasarkan kenyataan Abdullah Sani kita dapati polisi merupakan garis
panduan dalam melaksanakan hasrat pendidikan yang hendak dijayakan.
Colebatch H.K (2002) menyatakan polisi
ialah perihatin terhadap arahan, mengimplementasi sistem dan konsisten.
Polisi juga perihatin dalam memberi fokus dari proses bagaimana ia
dilakukan kepada dapatan atau hasil.
Bridgeman dan Davis (2002) dalam
Colebatch (2002) menyatakan polisi ialah langkah-langkah logik ke arah
kejayaan seperti memberi definisi kepada masalah, menilai pilihan yang
ada, mengimplementasi dan membuat penilaian keseluruhan. Berdasarkan
kepada beberapa definisi yang diberi oleh Abdullah Sani, Colebatch dan
Brigeman dan Davis di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa dasar atau
polisi ialah satu langkah-langkah berbentuk proses dan perlu diambil
dalam melaksanakan sesuatu perkara. Langkah yang dimaksudkan ialah dari
proses mengenalpasti masalah hinggalah proses membuat keputusan.
Polisi/Dasar Pendidikan
Paul Trowler (2003) menyatakan polisi pendidikan ialah:
A specification of principles and action, related to educational issue, which a followed or which should be followed and which are dsigned to bring about desire goals.
Berdasarkan kepada kenyataan Paul (2003)
di atas bolehlah disimpulkan bahawa polisi pendidikan adalah
spesifikasi prinsip atau tindakan yang berkaitan dengan isu-isu
pendidikan yang wajib diikuti untuk mencapai matlamat yang telah
ditetapkan. Dari itu polisi pendidikan adalah sangat penting bagi
menghadapi isu-isu pendidikan di Malaysia agar lebih teratur.
Dasar Pendidikan Sebelum dan Selepas Merdeka
Sebelum merdeka, penjajah banyak
menguasai pendidikan negara ini. Sistem pendidikan negara diatur
mengikut kehendak mereka. Sistem pendidikan zaman penjajah telah
berkembang tanpa mempertimbangkan keperluan pembangunan, pembinaan
identiti kebangsaan dan perpaduan Negara. Sistem pendidikan berkenaan
mengekalkan taat setia rakyat pendatang kepada Negara asal mereka dan
menahan kebangkitan semangat pembangunan rakyat tempatan. Penjajah
tidak menggalakkan kaum bumiputera Malaysia menimba ilmu ke tahap yang
tinggi. Walaupun ada, anak-anak Melayu hanya dididik untuk
menghasilkan satu generasi bertani yang lebih moden sedikit daripada
bapa mereka.
No comments:
Post a Comment