Kementerian Pelajaran Malaysia adalah
satu organisasi yang besar yang merujuk kepada proses mengurus dan
mentadbir sistem pendidikan negara. Proses perkembangan bangsa dan
proses kemajuan negara berkaitan secara langsung dengan sistem
pendidikan. Pendidikan bermutu melahirkan generasi yang sedar dan insaf
dengan erti hidup dan tanggungjawab. Mereka berusaha memperkembangkan
potensi masing-masing bagi mencapai kesejahteraan diri, keluarga,
masyarakat, dan negara. Justeru itu pendidikan berfungsi sebagai alat
memenuhi keperluan-keperluan negara dalam pelbagai aspek sama ada
politik, ekonomi ataupun sosial. (Yahaya Don, 2005).
Bagi merealisasikan hasrat dan wawasan
ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyusun jentera pentadbiran
yang mampu menjana bangsa ke arah penguasaan ilmu pengetahuan yang luas
dan keupayaan generasi muda meningkatkan daya saing untuk menjadi bangsa
yang cemerlang gemilang dan terbilang.
Definisi Pengurusan Dan Pentadbiran Kementerian Pelajaran Malaysia
Kamaruddin Kachar (1990) mendefinisikan
pentadbiran pendidikan sebagai satu daya menyeluruh untuk memandu,
mengawal dan menyatupadukan ikhtiar manusia yang saling berkaitan, ke
arah pencapaian matklamat pendidikan. Beliau melihat pentadbiran
pendidikan sebagai satu proses perkhidmatan yang melibatkan proses
perancangan pendidikan, pengelolaan pendidikan, pengurusan kakitangan
pendidikan, pengarahan pendidikan, penyelarasan pendidikan, penyediaan
belanjawaan pendidikan dan penilaian pendidikan.
Makna pentadbiran agak berbeza dengan
makna pengurusan. Pengurusan melaksanakan tugas-tugas atasan seperti
membuat perancangan, menyusun atur, mengelola, mengarah, memimpin,
mengawal sumber-sumber dan mendapatkan kerjasama daripada setiap
individu di dalam sesuah organisasi. Manakala pentadbiran pula membantu
pengurusan melaksanakan apa yang telah dirancang, disusun atur,
dikelola, diarah, dipimpin dan dikawal supaya menjadi kenyataan. Ia
adalah satu proses pengendalian sesebuah organisasi pendidikan, secara
menyeluruh dalam usaha mencapai matlamat pendidikan.
Jelaslah juga bahawa kedua-dua istilah
tersebut mengurus dan mentadbir adalah saling melengkapi. Dalam
pendidikan istilah yang paling sesuai digunakan ialah pengurusan dan
pentadbiran pendidikan kerana tugas kedua-duanya terdapat dalam
mana-mana Institusi Pendidikan (Rosy Talin 2002).
Struktur Organisasi Kementerian Pendidikan Malaysia
Struktur dan organisasi pentadbiran
pendidikan di Malaysia dibentuk berdasarkan kepada sistem politik dan
pentadbiran negara. Sistem pendidikan di Malaysia merupakan sistem
pendidikan berpusat.
Struktur organisasi Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) adalah sangat besar, namun secara ringkas
terbahagi kepada lima peringkat iaitu;
- Eksekutif
- Pengurusan
- Penyeliaan
- Teknikal
- Pelaksana
Kelima-lima peringkat di atas boleh
dikategorikan kepada empat bahagian/struktur pentadbiran, iaitu:
Peringkat Persekutuan, Peringkat Negeri, Peringkat Daerah dan Peringkat
Sekolah.
Rajah 1 berikut menunjukkan secara jelas Hierarki Struktur Organisasi Kementerian Pelajaran Malaysia.
Kementerian Pelajaran terdiri daripada
dua puluh bahagian. Dua belas bahagian professional dan lapan bahagian
pentadbiran. Tiap-tiap bahagian professional diketuai oleh seorang
pengarah sementara bahagian pendaftaran Sekolah dan Guru di ketuai oleh
Timbalan pendaftar Besar dan bahagian Nazir diketuai oleh seorang ketua
Nazir persekutuan. Tiap-tiap bahagian pentadbiran pula diketuai oleh
seorang setiausaha kecuali bahagian pentadbiran diketuai oleh seorang
ketua penolong setiausaha.
No comments:
Post a Comment